FAQ

OVER DE BEKERS & BESTELLEN

Wat kosten de bekers?

Niets, op de verzendkosten na. Je betaalt ons € 1 per beker, maar krijgt die terug van je
klant die € 1 waarborg betaalt. Het gaat dus niet om een aankoop, maar om consignatie.

Moet ik alle maten bestellen?

Absoluut niet. Onze bekers zijn verkrijgbaar in drie maten: 0,2 l (cappuccino) 0,3 l
(skyblue) en 0,4 l (cream). Jij kiest welke maat het beste past in jouw zaak.
OPGELET: Ook als je kiest voor slechts één of twee maten, is het belangrijk te weten dat
je alle maten moet aanvaarden bij het retourneren. Alleen dan werkt het
waarborgsysteem. De bekers die je niet gebruikt/nodig hebt, worden kostenloos bij je
opgehaald vanaf 100 stuks en hiervoor betalen we je de borg terug. Wij zorgen dan voor
herverdeling van de bekers.

Zijn er bekers in andere kleuren?

Om het waarborgsysteem zo eenvoudig én herkenbaar mogelijk te houden, is onze
beker er slechts in drie kleuren: skyblue, cream en cappuccino.

Moet ik als partner volledig overschakelen naar de Billie Cup?

Graag. Het systeem werkt beter als je enkel Billie Cup gebruikt, en de milieu-impact is
natuurlijk een pak groter! Maar we begrijpen dat je misschien voor een
overgangsperiode wilt opteren. Al hopen we stiekem dat onze Billie Cup ervoor zorgt
dat over een jaar of twee niemand nog koffie uit een wegwerpbeker wil.

Hoeveel bekers moet ik bestellen voor de opstart?

Wij raden aan om minstens te starten met ons Billie Cup Combipakket. Beter nog is te
kijken naar het aantal meeneemkoffies die er per dag in je zaak over de toonbank gaan.
Best doe je minimum je dagaantal x 10. Zo ben je zeker dat je niet te snel zonder zit. Dat
zou immers zonde zijn voor je Billie-klanten en voor het goede verloop van ons
waarborgsysteem. Bovendien zit je bij elke bijbestelling met verzendkosten. Denk dus
even goed na over het aantal bekers dat je bestelt. Bestel niet te weinig! Van het Duits
moederbedrijf weten we dat de meeste zaken opstarten met 100 à 200 bekers.

Hoeveel bekers moet ik minstens afnemen?

We hebben verschillende opties. Als kleinste hoeveelheden bieden wij:
Billie Cup 0,2 l – 75 stuks
Billie Cup 0,3l – 75 stuks
Billie Cup 0,4L – 75 stuks
Billie Cup Combipakket: 50 stuks 0,3l – 50 stuks 0,4L – 50 stuks 0,2L

Kan ik snel bijbestellen?

Als je bekers wilt bijbestellen, zal dat via mail of onze webshop gebeuren. Na ontvangst
van je bestelling en betaling duurt het drie tot maximaal vijf werkdagen, afhankelijk van
je gekozen betaalmethode. Pas na ontvangst van betaling wordt je bestelling immers
verzonden. Kies je voor een overschrijving, kan het tot een week duren voor wij het geld
ontvangen. Hou daar rekening mee!

Wat gebeurt er als ik met een overschot aan bekers kom te zitten?

Mocht het zo zijn dat er in jouw zaak meer bekers terugkomen dan naar buiten gaan,
dan geef je ons een seintje. Vanaf 100 bekers kun je die kostenloos terugsturen en krijg
je de waarborg terug.

Wat als de bekers versleten zijn?

Als partner kun je te allen tijde je bekers bij ons inwisselen. Ook hier geldt: vanaf 100
bekers kun je die kostenloos terugsturen en krijg je de borg terug.

Kan ik de bekers huren voor evenementen?

Nee. Onze focus ligt op de ontwikkeling van een nationaal waarborgsysteem voor
dagelijks gebruik. We bieden geen aparte verhuurservice aan voor evenementen.
Evenementen betekenen een grote inspanning, die we enkel bij uitzondering willen
maken als er een directe link is naar ons waarborgsysteem en potentiële partners. Heb
je hier vragen of voorstellen rond, stuur een mailtje naar [email protected]

Moet ik beschadigde bekers van mijn klanten aanvaarden?

Nee, als Billie Cup-partner ben je niet verplicht om waarborg te betalen voor de
terugname van kapotte, beschadigde of sterk vervuilde bekers. Wij vragen je kapotte,
beschadigde of esthetisch onaangename (bijv logo niet meer herkenbaar) bekers uit je
inventaris te verwijderen of aan ons terug te bezorgen voor recycling.

Wat als een klant bijvoorbeeld 50 Billie Cups of meer wilt terugbrengen?

Dan ruikt dit toch een beetje naar mogelijke diefstal of gebruik op evenementen. Meld
dit aan ons. Als partner ben je niet verplicht om meer dan 20 Billie Cups tegelijk te
aanvaarden.

Hoe vertel ik mijn klanten over Billie? Is er promotiemateriaal?

Samen met je eerste bestelling ontvang je van ons materiaal die het voor je klanten
zichtbaar maakt dat je drank in Billie Cups aanbiedt.

Hoe maak ik de bekers schoon?

Onze bekers zijn geschikt voor huishoudelijke en industriële vaatwassers, net als voor de handvaat. Hou er wel rekening mee dat jij verantwoordelijk bent voor de hygiëne. Aanbevelingen voor het schoonmaken vind je in onze Praktijkgids.

Moet ik als partner een korting geven aan klanten die om een Billie vragen?

Nee, dat moet niet. Het kan wel een stimulans zijn voor je klanten om te kiezen voor herbruikbaar. Je kunt ook een toeslag vragen voor een wegwerpbeker, maar dat is opnieuw je eigen keuze.

Zijn er deksels voor de bekers?

Yes! Onze herbruikbare deksels hebben een diameter van 85mm en passen perfect op
alle drie cupmaten 0,2 l, 0,3 l en 0,4 L. Om een onberispelijke hygiëne te garanderen is
het herbruikbaar deksel – in tegenstelling tot de bekers – geen deel van het
waarborgsysteem.

Waarom zit het herbruikbare deksel niet in de waarborg?

In tegenstelling tot een beker met glad oppervlak is een deksel met groeven en randen
moeilijk te reinigen en te drogen. Uit hygiëne-overwegingen verkiezen mensen ook een
eigen deksel. Net als de beker is ons deksel gemaakt uit PP en kan het in de
conventionele vaatwasser worden gereinigd.

Hoeveel kosten de deksels?

Wij verkopen je de deksels voor 1 euro exclusief BTW. De minimum bestelling is 100
stuks: allemaal hetzelfde kleur of 25 stuks van elke kleur (skyblue, cappuccino, cream en
berry red). Wij adviseren al onze partners om ze te verkopen aan de klant aan 1,50 €,
inclusief BTW.

Kan ik mijn logo laten drukken op de bekers?

Nee, want wij bieden onze partners een neutraal en onafhankelijk systeem. Branding
wordt dan ook bewust niet voorzien. Op onze herbruikbare deksels kan je wel je logo
laten drukken met een minimum afname van 1.000 eenheden.

Kan ik jullie bekers kopen?

Nee. Dan gaan we voorbij aan onze missie van herbruikbare bekers met waarborg.
Sorry!

Zijn er andere Billie-zaken in mijn omgeving?

Dat is de bedoeling: dat Billie Cup overal te vinden is! Alle zaken worden vermeld op onze website.

OVER PARTNER WORDEN

Hoe word ik partner?

Ga naar onze partnersite en vul daar het aanmeldingsformulier in. Lukt er iets niet? Mail naar [email protected]

Wat kost partner worden?

Als partner betaal je een service fee van 1,5 € per dag per locatie. Dat is de winst op één
of twee cappuccino’s, how easy!

OPGELET: run je een bedrijfsrestaurant? Daarvoor hebben we in-house-solutions. Neem
contact met ons op voor een aanbod op maat: [email protected]

Wat zijn de contractvoorwaarden / opzegtermijnen?

Je tekent een contract voor onbepaalde duur. We maken een factuur op tot het eind van
het kalenderjaar. De opzegtermijn bedraagt twee maanden.

Wanneer krijg ik mijn factuur?

Je factuur krijg je na je bestelling toegezonden per e-mail (PDF).

Ik heb mijn bestelling al enige tijd geleden geplaatst. Waar is mijn pakket?

Zolang wij je betaling niet hebben ontvangen, is je bestelling niet doorgegeven aan onze
logistieke partner. Is de betaling wel gebeurd, maar blijft het pakket weg? Stuur ons dan
een mailtje: [email protected]

OVER DE BEKERS ZELF

Hoe lang gaat een beker mee?

Onze fabrikant garandeert dat elke beker minstens 500 keer kan worden gewassen en
gebruikt. In de praktijk merkten wij dat zelfs na een gebruik van 1000 keer de bekers
nog intact zijn. Versleten bekers kun je terugsturen en wij bezorgen ze aan onze
fabrikant voor recyclage.

Wordt de beker heet?

De beker wordt warm, maar aangezien onze bekers een betere isolatie kennen dan
wegwerpbekers is er geen sleeve nodig.

Van welk materiaal zijn de bekers zijn gemaakt? Waarom plastic?

Onze bekers bestaan ​​uit 100% recycleerbare polypropyleen (PP). Voor onze
materiaalkeuze hebben we rekening gehouden met alle aspecten. PP is de beste keuze
om drie redenen:

  • levensduur: bekers in PP zijn niet breekbaar en kunnen het vaakst worden
    afgewassen. Zij kunnen dus heel lang in de kringloop van ons waarborgsysteem
    blijven.
  • Milieuvriendelijk: in vergelijking met andere materialen presteert PP het best als
    het gaat om levensduur, energieverbruik bij de productie en recycleerbaarheid.
    Zo is roestvrij staal bijvoorbeeld erg duur in productie en dus te duur voor een
    waarborgsysteem. Keramiek is dan weer breekbaar. Ook bamboebekers zijn
    minder geschikt: de melamine, een plastic lijm, maakt ze niet reycleerbaar.
    Bovendien worden ze na 200 keer niet of minder bruikbaar. Goed dus voor
    persoonlijk gebruik, maar niet voor een waarborgsysteem op grote schaal.
  • Comfort: de beker is licht, optimaal stapelbaar en smaakneutraal.
    We zijn op zoek naar alternatieve materialen. Bioplastics, die vergelijkbare
    eigenschappen hebben en ook geschikt zijn voor een waarborgsysteem, zijn op dit
    moment geen optie omdat ze niet voldoen aan de vereisten voor volledige
    afbreekbaarheid en vaak niet kunnen gerecycleerd worden, of enkel bij een hoog
    energieverbruik. Van zodra wij een betere optie vinden dan PP, schakelen we graag
    over. We hopen dat er in de toekomst nieuwe en betere materialen zullen zijn.

Hoe kan ik de bekers wassen?

Onze bekers zijn vaatwasmachinebestendig (met inbegrip van commerciële
vaatwassers). We hebben met succes 1000 wascycli bij vaatwasmachine fabrikanten
uitgevoerd en raden het volgende aan voor optimaal wassen. Programma: glasswashing
– spoeltijd 110 seconden – Temperatuur: 65 ° – cleaner: F 420E (zonder actieve chloor).
Door het lage gewicht kan het gebeuren dat de bekers verschuiven. Om ‘rondvliegen’ te
voorkomen, moet het doorspoelen van de druk verlaagd worden tot 60%. Of je kunt de
bekers voor het spoelen verzwaren met een wasrek of rooster.

Wat is het verschil met de conventionele herbruikbare beker?

In tegenstelling tot andere herbruikbare bekers vindt de koffiedrinker onze bekers
meteen waar hij zijn koffie bestelt. Hij hoeft zijn beker dus niet mee te brengen van
thuis. Hij hoeft de Billie Cup ook niet aan te kopen, nee, hij ‘gebruikt’ de Billie Cup tegen
1 € borg. Na het drinken hoeft hij zijn beker niet mee naar huis te nemen en af te
wassen, maar kan hij de beker gewoon afgeven in één van de deelnemende zaken, waar
hij wordt afgewassen en beschikbaar is voor de volgende klant.

EN VERDER…

Wat is jullie verdienmodel?

Onze werking wordt betaald van onze service fee (1,5 € per dag en locatie), die elke partner aan ons betaalt. Op onze bekers verdienen we niet. Dit is een bewuste keuze. Als we geld zouden verdienen op onze bekers, zouden we zo veel mogelijk bekers op de markt willen brengen. Ons doel is echter om een stabiel waarborgsysteem op te bouwen met zo weinig mogelijk bekers.

Hoe bereik ik het Billie team persoonlijk?

Je kunt ons bereiken tijdens onze kantooruren per mail.

Email: [email protected] of [email protected]